Kruger Park 2-3 augustus

4 augustus 2019 - Nationaal park Kruger, Zuid-Afrika

Twee volle dagen in Kruger Park, ik vraag me af of er iets is wat dat nog gaat overtreffen. 😍 De dieren, de geluiden, het landschap. Olifanten die komen drinken in de waterpoel achter ons kamp terwijl de kinderen aan de andere kant van het hek in het zwembad aan het spelen zijn. Nijlpaarden die uit het water komen terwijl wij zitten te lunchen. Een wandelsafari begeleid door twee gewapende rangers. Zo veel indrukken!

2 augustus

Heeeeel vroeg op om op jeepsafari te gaan. Om 5 uur al, dat was vooral voor Ruben wel een dingetje 😉. Om 6 uur zaten we in de jeeps op weg naar het park. Dik aangekleed en met dekens om want het was koud! Meteen bij binnenkomst zagen we de eerste olifanten. Daar hebben we er heel veel van gezien. Verder onder andere impala’s (ook heeeeel veel), giraffen, neushoorns (helaas alleen vanuit de verte), koedoes, wildbeast, hyena’s, bavianen en wrattenzwijnen. Helaas geen leeuwen, hopelijk komt dat morgen nog. Het landschap is dor en droog en de bomen zijn kaal. Het is hier winter en dat is de droogste tijd van het jaar. Maar daardoor zie je de dieren wel veel beter. Het is wel massatoerisme hoor; de jeeps en auto’s rijden af en aan. Veel Nederlanders ook.

In de middag ben ik met een klein groepje op wandelsafari geweest. Ruben had geen zin en is lekker met de andere kinderen het zwembad in gedoken. Wat Dat een bijzondere ervaring wad dat! Met twee gewapende rangers zijn we het gebied in gelopen. Spannend, want je gaat als kwetsbaar mensenkind het territorium van de Big Five in! De rangers waren heel enthousiast en hebben veel verteld over het gedrag van de dieren. Heel mooi om te zien hoe ze constant de omgeving aan het scannen waren op zoek naar gevaar. Als de ene iets aan het vertellen was, stond de andere op de uitkijk. We hebben twee groepen olifanten van heel dichtbij gezien. In beide gevallen liepen er ook baby’s bij en dan moet je extra voorzichtig zijn. Als de moeders ons ruiken, vallen ze aan om hun kinderen te beschermen. Aan de hand van de windrichting bepaalden de rangers hoe we de groep naderden. De wind moet van de olifanten naar ons toe blazen zodat ze ons niet ruiken. Gelukkig waren we na twee uur weer veilig terug achter ons hek 😅 Want zo gaat dat hier: de dieren lopen hier vrij rond en de mensen zitten achter een hek 😊

In de avond hebben we nog een braai gedaan, een Afrikaanse barbecue. Inclusief vrolijke zang en dans natuurlijk 😊

3 augustus

Vandaag opnieuw een jeepsafari gedaan. Heel anders dan gisteren. Veel dieren leggen dagelijks grote afstanden af, dus je weet nooit welk dier je waar tegenkomt. De rangers houden elkaar wel op de hoogte waar ze welke dieren gezien hebben, maar sommige verplaatsen zich zo snel dat je dan alweer te laat bent. Het meest bijzondere dier dat we vandaag gezien hebben was een luipaard. Die zijn heel moeilijk te spotten, maar we hadden geluk. Hij lag op een tak in een boom. In eerste instantie sliep hij, maar op een gegeven moment sprong hij naar beneden. We zagen hem nog even door het gras sluipen en toen was hij foetsie. Ruben heeft met de camera goede foto’s kunnen maken; voor de iPhone was het te ver weg. Verder een grote kudde buffels bij een drinkplaats. Daar zagen we ook een krokodil en schildpadden in het water liggen. Rondom de plas nijlpaarden, zebra’s en impala’s. Een olifant kwam aanlopen om te drinken. Zo mooi! Bij een andere drinkplaats stond een kudde olifanten met een heel stel kleintjes erbij. Leeuwen hebben we vandaag jammer genoeg ook niet gezien, maar verder kan de hele Big Five (olifant, neushoorn, buffel, luipaard en leeuw) van onze bucketlist 😃

Morgen vertrekken we al vroeg naar onze volgende stop: Swaziland!

12B70399-2125-4907-A0D0-3522792DEF89C890B249-AA1A-484F-AF22-168A242226D94FCAA663-5DCB-4228-AC6C-898CFE4EFBFA38E52869-4B09-4EC3-881E-56DEEEC7669EBC7F9957-A4DD-4734-8BFF-DDE9940FDB6952A72429-1987-4A0D-B873-73613C034D70

1. Candy:
    Geweldig om te lezen! En VET jaloers op jullie! Wat een ervaring! Geniet ervan😘
  2. Ingrid:
    4 augustus 2019
    WAUWWWW!!! Wat ontzettend gaaf! Jullie maken wel wat mee zeg! Geniet er van!! ❤️
  3. Wijnank:
    4 augustus 2019
    Wat geweldig dat jullie zoveel dieren hebben gezien, een enorme ervaring. Dat vergeten jullie nooit meer.
    Geniet er verder van, veel plezier!