Pretoria, 31 juli

1 augustus 2019 - Blyderivierspoort, Zuid-Afrika

B28FB27E-E14C-4818-877C-6DC78335E820B28FB27E-E14C-4818-877C-6DC78335E820A546FA9F-4126-4FDC-971A-1A35B694B4CC752C0F4E-B2CA-4547-AB0E-BE2D64354AFD3E98BFC5-34FD-4260-9269-CEA72696CF720DD744C3-820E-474D-8586-7F4250EB1FDA0A836035-3247-4B5D-A869-5F0B846DE1E9

Wel gek hoor, om op je 50ste verjaardag wakker te worden in Zuid Afrika! Ruben en ik hebben de afgelopen dagen al een paar keer tegen elkaar gezegd: het is écht zo; we zijn écht in Afrika! Dat waar we de afgelopen maanden over gedroomd hebben, is nu werkelijkheid! 😃

We hebben een prima vlucht gehad en waren mooi op tijd op Oliver Tambo International Airport in Johannesburg. In de aankomsthal hebben we kennis gemaakt met onze gids Arthur, een typische blanke Zuid-Afrikaan, en met de rest van de groep. Rond 23 uur waren we in het hotel. Het was natuurlijk pikdonker, dus van de omgeving konden we nog niet veel zien.

Toen we vanochtend opstonden was het koud; het had zelfs wat gevroren. Maar de Afrikaanse zon warmt de boel snel op en vanaf 8 uur hadden we al geen jas meer nodig. We zijn vandaag eerst naar het Voortrekkersmonument geweest dat gebouwd is ter nagedachtenis van de kolonisten (Voortrekkers) die vanuit de kust met ossenwagens het binnenland in trokken. Dat gebeurde zo ongeveer in de periode 1820-1840. De oorspronkelijke bewoners van het binnenland, veelal Zulu’s waren niet blij met de indringers en dat heeft tot een aantal zeer bloedige confrontaties geleid. De slag om de Bloedrivier in 1838 is de bekendste daarvan. Het monument staat op een heuvel net buiten Pretoria en geeft een inkijkje in de zeer bewogen geschiedenis van dit land. Het monument is omstreden omdat veel zwarte Zuid-Afrikanen het zien als het begin van de apartheid. Bovenop het monument heb je een mooi uitzicht over Pretoria.

Daarna zijn we naar de Uniongebouwen gegaan, de zetel van de regering. Prachtige gebouwen met een hele mooie tuin er omheen. In de tuin staat een gigantisch standbeeld van Nelson Mandela. Ook hier weer een mooi uitzicht over de stad. Pretoria in konden we helaas niet vanwege protestacties.

Daarna zijn we naar Blyde Canyon gereden, waar we rond 18 uur aan zijn gekomen. Vanavond hebben we met de groep (24 mensen in totaal, waarvan de helft kinderen) gegeten. Het is echt een leuke groep. De kinderen hadden elkaar na een halve dag al helemaal gevonden en zitten nu al samen op een kluitje achterin de bus te chillen 😊 Ze zijn allemaal tussen de 13 en 15 jaar en dat maakt dat ze gemakkelijk aansluiting bij elkaar vinden. Ruben vindt het in elk geval geweldig, zo’n groep jongelui. Ook de ouders kunnen het goed met elkaar vinden.

1. Wijnank:
    1 augustus 2019
    Hoi Kaatje en Ruben,
    Fijn te horen dat jullie genieten. Gezellige groep zowel volwassenen als de jeugd, dat is heel plezierig.
    Leuke foto's erbij. Wij herkennen dit stukje van Pretoria wel.
    Geniet maar lekker verder! Liefs van ons.
  2. Ingrid:
    1 augustus 2019
    Wat super leuk allemaal! Fijn ook dat het een leuke groep is waar jullie beiden aansluiting hebben! Leuk om te lezen sis! Xx